گزارش سمپوزیوم "بررسی اهمیت و جایگاه زبان مادری" از طرف انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات کردی و نشریهی فرهنگی، ادبی و اجتماعی هونه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومیدانشگاه کردستان، سمپوزیوم "بررسی اهمیت و جایگاه زبان مادری" از طرف انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات کردی و نشریه فرهنگی، ادبی و اجتماعی هونه روز پنجشنبه اول اسفندماه ۱۳۹۸ در تالار گوران دانشکدهی زبان و ادبیات دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این سمپوزیوم پس از خوشآمدگویی و نمایش تقویم پژوهشی فعالیتهای انجمن توسط احسان میرکی، دبیر انجمن، دکتر بخیتار سجادی مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان سخنرانی آغازین را تحت عنوان "زبان، سوبژکتیویته و هویت: رویکردی التقاطی" ارائه دادند.
پس از آن چهار پنل علمیبرگزار شد که در هرکدام از آنها چندین سخنرانی علمیارائه دادند و زبان مادری از دیدگاههای متفاوت بررسی شد.
پنل اول تحت عنوان "زبان مادری از منظر زبانشناختی" و به یادبود دکتر محمدصدیق مفتیزاده و با ریاست اقای آوات احمدی برگزار شد. در این پنل دکتر یادگار کریمیبه عنوان سخنران اول سخنرانی خود را تحت عنوان "تنوع زبان کردی و آینده زبانی" ارائه داد و بر سر این موضوع که باید تمام گویشهای زبان کردی حفاظت شوند تاکید داشتند و همچنین خاطر نشان کردند که نباید برای استانداردسازی زبان کردی خود را از گویشهای دیگر بیبهره سازیم.
دکتر مهدی سجادی سخنرانی خود را تحت عنوان "حق زبانی در کردستان" ارائه دادند در این سخنرانی به نقد از چگونگی رفتار با گویش هورامیدر جامعه و به خصوص در دانشگاه و مدارس پرداختند.
سعید کرمیبه عنوان سخنران سوم' سخنرانی خود را تحت عنوان "زبان کردی و مشکل دستور وامدهی" ارائه داد و گفتند که ترجمههای عجولانه و اشتباه باعث شده تا نوعی وامدهی دستوری باب شود و به کلی راه را برای وامدهی اشتباه باز کرده است.
پنل دوم تحت عنوان "زبان مادری در آموزش و پرورش مناطق کردنشین" به ریاست پنل مهین فرهنگیان و سخنرانی احمد شبانی و دکتر فریبا نامداری برگزار شد.
احمد شبانی سخنرانی خود را تحت عنوان "بررسی جایگاه اقوام ایرانی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامیایران" ارائه داد و به این نکته اشاره کرد که اقداماتی که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است به هیچ وجه جای دلخوشی ندارد و اختصاص دادن درس ازاد در مدارس هیچگونه خدمتی به زبانهای قومیو به ویژه زبان کردی نکرده است.
سخنران دوم این پنل دکتر فریبا نامداری بود که گزارشی از فعالیتهای آموزش و پرورش کردستان در خصوص تدریس زبان مادری ارائه داد و اضافه کرد در بسیاری از مدارس' ساعاتی که به درس ازاد اختصاص دارد در کردستان به تدریس زبان کردی پرداخته میشود که نتیجهی مطلوبی هم در بر داشته و این کار روند رو به جلو دارد صحبت کرد.
در پایان سخنان ایشان نیز ویدیویی از روند آموزش زبان کردی در مدارس استان پخش شد که از طرف مهمانان سمپویزیوم به عنوان قدمیمهم از آن یاد شد و خاطر نشان شد که در آینده نتیجههای بسیار بهتری حاصل خواهد شد.
پنل سوم در یادبود دکتر امیر حسن پور با شرکت آقای عدنان حسینی و دکتر محمد رحیمیان با ریاست پنل آقای رضا شجیعی برگزار شد.
در این پنل عدنان حسینی درباره "زبان مادری و توسعه" سخنرانی کرد و درباره این موضوع که آموزش زبان مادری تا چه حد به توسعه یک کشور کمک میکند تاکید کرد.
در این پنل دکتر محمد رحیمیان سخنرانی خود را تحت عنوان " زبان مبنایی معرفتی برای فهم جهان" ارائه داد.
آخرین پنل این سمپوزیوم تحت عنوان "زبان مادری از منظر روانشناختی و علوم تربیتی" به یاد دکتر عبدالرحمان ذبیحی برگزار شد. رییس پنل دکتر یدالله پشابادی بود و دکتر احمد سهرابی به عنوان سخنران اول صحبتهای خود را تحت عنوان " یک جهان، دو مغز، چند زبان: خوانشی روانشناسانه" ارائه داد. آقای حسن غریبی دومین سخنران اخرین پنل سمپوزیوم بود که تاثیر گزاری زبان بر جهانبینی انسان را مورد بررسی قرار داد.
برنامهی این سمپوزیوم ساعت 18 به پایان رسید.